ORDINA BLOGT

ADVENTURE @ ORDINA

Waarom ik zo’n 4 jaar geleden bij Ordina ben beginnen te werken? Vooral omdat het begrip consultancy me aansprak: erg verscheiden projecten op korte tijd afwerken, snel veel ervaring opdoen, een hele resem bedrijven leren kennen... Intussen ben ik een pak minder naïef geworden, en besef ik dat je als consultant geen deus ex machina of superheld bent – het Connectivator logo ten spijt - die eventjes een radeloze klant uit de nood komt helpen, om daarna weer gezwind naar de volgende opdracht te vertrekken.

  • Adventure @ Ordina
  • 23 november 2015

De realiteit is lichtjes anders:  er wordt vaak van je verwacht dat je de inhoud van een project al pefect beheerst terwijl je je nog volop aan het inwerken bent en je moet het vertrouwen proberen te winnen van interne medewerkers die vaak al jaren op elkaar zijn ingewerkt.

En toch, toch is het heel erg leuk om in het diepe gesmeten te worden, je plan te moeten trekken, een poging doen om orde te scheppen in chaos, in sneltempo hoofdzaken van bijzaken leren onderscheiden, steeds nieuwe mensen leren kennen, karakters inschatten en erop proberen in te spelen – ik begin steeds meer spijt te hebben dat ik geen psychologie heb bijgestudeerd.

Die mentale overtuigingskracht heb je sowieso nodig wanneer je als validatie consultant in de farma werkt: jij bent die persoon die processen en projecten nauwgezet opvolgt maar ook doet vertragen door iedereen te vertellen dat ze niet compliant zijn met bepaalde regelgevingen of interne processen. Mensen die denken thuis niet veel te zeggen te hebben, kunnen hun assertiviteit altijd opkrikken door een tijdje ons team te vervoegen ;-)

Naast alle drukte en chaos moet je ook eens nog de nodige concentratie aan de dag kunnen leggen om de bij benadering 36988 documenten die per project moeten opgeleverd worden – zonder de farma-industrie was er waarschijnlijk nog dubbel zoveel regenwoud – mee tot stand te brengen en te checken op kwaliteit. Een minder opwindend aspect van mijn werk weliswaar.

Op deze manier had ik tot begin vorig jaar 3 projecten doorzwommen bij JnJ, toen de samenwerking tussen JnJ en Ordina’s Quality team overschakelde naar een Managed Services structuur. Officieel betekent dat dat we als 1 groot team (en 3 subteams) vanuit Ordina voor JnJ werken, in plaats van zoals vroeger als een enkele consultant in een intern team mee te draaien. Officieus is dat: nog meer chaos! J Of toch zeker de eerste maanden. Die waren zowel voor ons als voor de interne JnJ medewerkers een periode van aanpassing. Een groot en zeer positief verschil met mijn oude situatie is dat ik nu veel meer direct contact en samenwerking heb met mijn Ordina collega’s. Er hangt niet alleen een heel toffe sfeer, omdat we geacht worden elkaars werk over te nemen of bij andere projecten in te springen op drukke momenten, leren we ook erg veel van elkaar.  Er is ook altijd iemand om je frustratie te delen als er weer eens een essentiele JnJ-applicatie de geest geeft net voor die deadline. En als er iemand een blunder begaat wordt dit bestraft door te trakteren op koffiekoeken of ander lekkers voor het hele team (volgens mijn weegschaal moeten we wel eens dringend accurater beginnen te werken).

Wat is mij het meest bijgebleven van mijn afgelopen jaar bij Ordina: veel verandering, veel aanpassing, maar op een heel spannende en leerrijke manier. Omdat ik een switch heb gemaakt naar een andere JnJ afdeling heb ik ook het gevoel dat mijn ervaring en kennis inzake Computer System Validation en SDLC enorm zijn uitgebreid, waardoor ik mijn projecten met meer zelfvertrouwen kan aanpakken. Maar wel nog steeds met evenveel goesting en (gezonde) naïviteit als ik ooit aan mijn eerste project begon.

Over de auteur:

Adventure @ Ordina

Mieke Trekels is validatie consultant bij Ordina. Zij werkte graag mee aan de promotie van de nieuwe Ordina wervingscampagne "Looking for Adventure". Ontdek andere getuigenissen en kom meer te weten over de Ordina avonturen via http://lookingforadventure.ordina.be