ORDINA BLOGT

Kickstart @ Ordina

In augustus zijn we gestart met ons jaarlijkse kickstartersopleidingsprogramma voor afstudeerders. Deze blog is een verslag met de ervaringen van de Infrastructure kickstarters.

  • Kickstart Infrastructure
  • 15 september 2015

Week 1

Enige tijd geleden zijn wij met z’n drieën aangeworven bij Ordina als kickstarters binnen de business unit ICC (Infrastructure & Customer Care). Op 3 augustus was het dan zover, onze eerste werkweek!

De eerste dag was een mooie kennismaking met Ordina en de andere kickstarters. We hebben de belangrijke puntjes meegekregen en ons materiaal in ontvangst mogen nemen: een werklaptop en een bedrijfswagen. Er stond een hele vloot cactussen ( de auto weliswaar J) klaar om uitgedeeld te worden. ’s Middags was er pizza voorzien, een aangename verrassing voor onze eerste werkdag.

De training “succeseigenschappen voor consultants” is bijna achter de rug en we hebben al veel bijgeleerd. Een consultant zijn betekent niet alleen technische expertise hebben, maar ook een goede communicatie tussen de klant en jezelf is van vitaal belang.

We kijken er erg naar uit om verder te gaan in onze kickstart opleiding en hopen op deze manier een meerwaarde voor Ordina te kunnen betekenen.

 

Week 2

Week 2 is alweer voorbij. Deze keer stond ITIL op het programma, een samenvatting van processen om een IT-bedrijf te laten functioneren. Na 3 dagen opleiding in ITIL kregen we één dag om te studeren. Uiteraard waren we een beetje bezorgd of we de kennis wel goed onder de knie hadden.

Maar onze vrees was ongegrond, vrijdag zijn we alledrie met glans geslaagd voor het ITIL Foundation examen! Ons eerste certificaat is binnen! Na het examen hadden we nog wat tijd over en mochten we spelen met een storage unit. Dit bleek lastiger dan gedacht maar we hebben het (deels) werkende gekregen.

 

Week 3

Deze week hebben we kennis gemaakt met de Service Desk. Het was een nieuwe ervaring voor ons. Zo hebben we leren werken met het topdesk ticketing systeem. We moesten onder andere gebruikers toevoegen en toegangsbadges aanmaken. Daarnaast zijn we ook hardware problemen tegengekomen; deze waren gecreeërd door onze servicedesk collega’s om ons hiermee vertrouwd te maken. We hebben een opleiding gekregen voor het installeren en instellen van een virtuele server, die we zelf mochten uitvoeren. Software packaging was eveneens een onderwerp waarover we informatie hebben gekregen.

We zijn ook een dagje naar de vestiging van Ordina in Hasselt gereden waar we een domain controller mee vervangen hebben. Hier hebben we ook wat aan zelfstudie in powershell gedaan, wat toch wel een belangrijke tool is voor een system administrator.

Ondanks het harde werk hebben we ons geamuseerd.

 

Week 4

Maandag zijn we gestart met het bekijken van filmpjes rond deployment van Windows 8. De dag nadien hebben we een korte zelfstudie gehouden binnen bepaalde onderwerpen die we daarna via een presentatie hebben uitgelegd aan onze begeleider. De rest van de week hebben we kennis gemaakt met windows 10. Hier hebben we een presentatie rond voorbereid die we binnenkort mogen voorstellen aan de ICC Unit. Buiten vrijdag, toen hadden we een teambuilding event met de kickstarters van alle units. Het was nogmaals tof om met deze collega’s te connectivaten. Hierbuiten was er deze week Bar Plezand, een leuke bijeenkomst met alle collega’s.

 

Week 5

Dit hoofdstuk van ons Ordina Kickstarter verhaal stond in het licht van één van onze partners, Dell. Na twee halve dagen les in zowel storage en servers als switching en security mochten we minicertificaatjes halen. Dit hield in dat we voor elk klein onderdeel een soort presentatie kregen die te vinden was op de dell netexamen website. Na elke presentatie die we mochten kijken (d.m.v. zelfstudie) konden we een examen afleggen. Hierbij moet ik toch wel even vermelden dat we voor het grootste deel al geslaagd zijn.

Ondertussen kreeg Sander het bericht dat hij al mag starten bij Evonik’s servicedesk, en Johnny en ik gingen voor en eerste keer op gesprek bij Pepsico in Zaventem. Hopelijk valt er voor ons ook snel iets uit de bus.

Op vrijdag mochten we ons Ordina CV creëren. We kregen een korte uitleg gevolgd door bouw-je-cv-tijd.

 

Week 6

Deze week hebben we een korte inleiding gekregen tot microsoft certificaten en trajecten die we hierbij kunnen behalen. Vervolgens mochten we er meteen invliegen, 42 uur aan online opleidingen om daarna een stevige test af te leggen over deze onderwerpen. Uiteraard hadden we deze op de eerste 4 dagen al volledig vermaald. Op deze manier helpen we onszelf en Ordina voor het behouden van de gold partnership met microsoft. Dinsdag avond hebben we een dry run gegeven rond Windows 10, deze is vrijwel vlekkeloos verlopen. Ook hebben we afscheid genomen van onze collega Sander, die begonnen is bij Evonik.

Na een maand opleiding ben ik (Sander) deze week gestart bij Evonik. Dit is een groot chemie bedrijf in de haven van Antwerpen. Hier werken meer dan 1000 mensen opgedeeld in verschillende kleinere bedrijfjes.

Mijn taak bestaat er uit, samen met 3 andere collega’s van Ordina, om deze te voorzien van de nodige IT gerelateerde middelen, zodat zij hun werk kunnen blijven doen. De eerste week heb ik het bedrijf wat leren kennen door op verschillende plaatsen langs te gaan om bv een toner voor een printer te gaan leveren en een pc te gaan vervangen. De komende week ga ik leren werken met de programma’s die hier gebruikt worden.

Ik denk dat ik hier op een goede plaats terecht ben gekomen om verder te leren en mijn eerste werk ervaring op te doen.

 

Week 7

Terwijl ik dit schrijf dringt het tot me door dat het einde van ons kickstarter programma in zicht is. Wel voor mij (Jeroen) is het daadwerkelijk de laatste week, aangezien ik mee ga werken aan een project bij Evonik. Mijn taak is het inventariseren van alle aanwezige hardware, een opdracht van circa 3 à 4 maanden. Dit is inderdaad hetzelfde bedrijf waar Sander momenteel werkt op de servicedesk.

Maar zover zijn we nog niet, en uiteraard verwachten jullie een verslag van week 7. Deze bevatte een verscheidenheid aan onderwerpen startende met Dell Kace.

Dell Kace 1000 en Dell Kace 2000 zijn respectievelijk een management en een deployment tool voor devices. Zeer handig voor middelgrote bedrijven om een overzicht te houden van de hardware die ze  bezitten, wat er op deze hardware staat en misschien nog belangrijker: wat mensen doen op hun hardware...

Verder leerden we over Microsoft Azure en de mogelijkheden van de Cloud. Voor degene die er al van hebben gehoord, proficiat. Voor degene die verward naar de buitenlucht kijken, google het eens. Deze vorm van technologie is een grote plaats aan het innemen in het IT landschap en dit neemt alleen maar toe.

Last but not least: linux en een klein deel virtualisatie! Via een linux machine (debian OS) mochten wij kleine opdrachtjes uitwerken om de werking van een Linux beter te leren kennen, zowel de command syntax als de programma mogelijkheden hiervan. Uiteraard gebeurde dit virtueel, dit is altijd het beste voor testomgevingen aangezien men niets belangrijk kan breken.

Dit was het dan voor onze voorlaatste week. Hopelijk hebben jullie evenveel genoten van het lezen van dit verslag, zoals wij van het creëren ervan.

Sander, Jeroen en Johnny