ORDINA BLOGT

Het Kickstarterprogramma: een unieke ervaring

Een beschrijving van de beleving van het programma vanaf augustus 2016, vanuit de ogen van de VisionWorks kickstarters

  • Nico Franckx
  • 31 oktober 2016

1 augustus 2016 was voor 53 nieuwe gezichten de eerste werkdag bij Ordina. Ze worden de Kickstarters genoemd; een jonge groep afgestudeerden die de wondere wereld van de IT wil betreden. Van deze grote groep starters zijn er vijf personen die zich willen opwerken binnen het Business Intelligence-team van Ordina, genaamd VisionWorks.

Abderrahmane Ikrou, Adriaan Baeten, Ben Luyten, Nico Franckx en Charlie Janssen versterken dit team met hun frisse kijk op de IT-wereld. In deze blog kan je de ervaringen bewonderen die deze Kickstarters hebben meegemaakt tijdens hun startperiode bij Ordina.

Eerste werkdag bij Ordina. Van links naar rechts, 4 van de 5 Kickstarters: Nico, Adriaan, Abderrahmane en Charlie

Kennismaking met Ordina

Sollicitatie carrousel

In samenwerking met de Thomas More-hogeschool werd een sollicitatie carrousel georganiseerd. Via deze weg kwam men voor het eerst in contact met Ordina. Elke student die een gesprek wenste met Ordina kreeg vijftien minuten om met Business Unit Manager van VisionWorks Bart Van Mulders, Resource Manager van Microsoft Inge Duyck of Resource Manager van VisionWorks Anthony Coppens kennis te maken. 

Na de sollicitatie carrousel werden uitnodigingen verstuurd voor een uitgebreider gesprek. Gedurende dit gesprek werd beslist of de open vacatures effectief door de gevraagde personen opgevuld zouden worden. Dit gaf een beeld van wat Ordina doet en hoe de sfeer er is. Na afloop van dit gesprek werden de toekomstige Kickstarters uitgenodigd op de Kickstarter-dag, een evenement binnen het gebouw van Ordina. 

Kickstarter-dag

De Kickstarter-dag gaf een beeld van wat Ordina doet en hoe de sfeer er is. Zo werd men overtuigd dat kiezen voor Ordina een juiste beslissing is. Voor wie de gelegenheid nog niet had gehad om in contact te komen met Ordina, was dit een eerste ontmoeting.

De dag was zeer aangenaam; sollicitanten werden namelijk verwelkomd met een uitgebreid ontbijt. In de beginfase was het een écht networking-event. Zodra iedereen zich op zijn of haar gemak voelde, werd er vriendelijk gevraagd om plaats te nemen in de ruime conference room waar vervolgens de CEO, Jo Maes,  zijn toespraak hield, gevolgd door de Business Unit Managers van elke Business Unit.

Na het voorstellen van elke unit kregen de starters de mogelijkheid om een verkennend gesprek aan te gaan met twee Business Units van interesse.

In afwachting van de gesprekken werden er infosessies gegeven door Ordina-consultants. Zij beantwoordden vragen en deelden hun ervaringen. Alternatief konden de deelnemers hun eigen capaciteiten testen aan de hand van voorziene proeven, zowel op technisch als psychologisch vlak.

Afsluitend werd er een rondleiding door het Ordina gebouw gegeven waar we onze toekomstige werkplekken reeds mochten bewonderen.

Eerste werkdag

Op 1 augustus 2016 werd iedereen verwacht op het hoofdkantoor van Ordina in Mechelen. Voor het merendeel van de Kickstarters was dat de eerste keer dat ze een gebouw binnengingen als werknemer van een bedrijf. Dit spannende moment ging uiteraard gepaard met een aantal vragen. Wie zijn deze mensen? Wat staat me te wachten? Hoe pak ik de opleiding het beste aan om een maximum aan kennis op te doen?

Omdat voorgaande bezoeken aan Ordina zich beperkten tot één of maximaal twee gesprekken met het management, lag het aantal bekende gezichten laag. Aangezien de starters van verschillende units op dezelfde plaats verwacht werden is zoeken naar teamleden de eerste actie die iedereen dan ook ondernam.

Alle Kickstarters volgden een infosessie, ze kregen uitleg en konden ten allen tijde vragen stellen. Verder verschilde de introdag niet met de gemiddelde opleidingsdag. Waar deze laatste vaak een bepaalde software of technologie zou behandelen, werd de agenda van de eerste dag opgevuld met informatie over Ordina zelf, de verschillende Business Units en het toelichten van een aantal praktische zaken. 

Training tracks

Microsoft BI

Vol spanning en enthousiasme keken we uit naar de eerste trainingen  omtrent Microsoft BI. Vanzelfsprekend, want de materie die we zouden opnemen gedurende deze trainingen zou één van onze sterkste troeven worden in de nabije toekomst. SSIS, SSAS, SSRS, ... allemaal termen die toen nog zeer abstract in de oren klonken.

Gelukkig werden we als groep niet aan ons lot overgelaten met slechts een lokaal en een boek. Zo werd er ons een zeer gestructureerd en logisch opleidingsplan voorgelegd: van “Intro to MS BI” tot het uitvoeren van een realistisch use-case scenario.

 

 

Tableau training door ervaren Ordina Consultants Gert en Dorsan 

Bij de trainingen werden we begeleid door senior consultants die één voor één specialisten zijn op vlak van de gegeven materie. Tijdens deze trainingen zagen we onder andere de theorie en praktijk omtrent het opzetten van een database omgeving, het leren schrijven van efficiënte queries alsook het gebruik van volgende BI tools:

  • T-SQL
  • SQL Server
  • SSIS/ SSAS/ SSRS
  • MS Power BI
  • Tableau

Vervolgens was het tijd voor het realistisch use-case scenario. Dit project was enorm nuttig om onze kennis op de proef te stellen. Er kwamen veel analytische vraagstukken bij kijken, enkel op te lossen met het nodige teamwork en onze reeds vergaarde know-how werd uitgebreid getest.

Realistisch use-case scenario

De opdracht was om een reeds bestaand systeem te optimaliseren. Dat wil zeggen: afstappen van manuele procedures en alles zoveel mogelijk automatiseren. Hiervoor werd nauw en efficiënt samengewerkt in teamverband, mogelijk gemaakt door het hanteren van SCRUM-methodiek. Ook de communicatie met de CEO van de klant WideWorldImporters, gespeeld door Bart Van Mulders, diende verzorgd te worden. We hebben een compleet nieuw database-plan uitgewerkt, in de vorm van een sterschema en gebruik gemaakt van de volgende tools: SQL server, SSIS en Power BI.

Het team voor het project bij WWI wordt als volgt voorgesteld:

Organigram van het use-case project

Op het einde van onze Kickstarter-training hebben we een eerste iteratie van dit project succesvol voorgelegd tijdens een presentatie.

Data Science

Data Science is zeer populair, zeker met de opmars van Big Data. Grote hoeveelheden data moeten op een snelle en efficiënte manier behandeld worden. Het is gericht werken om vragen te beantwoorden zoals “Wat is er gebeurd?” en “Waarom is het gebeurd?”.

Tijdens de trainingen hebben we kennis gemaakt met Python en Spark, waarbij Python de programmeertaal is en Spark een snelle en algemene machine voor grootschalige dataverwerking. Het derde topic was de programmeertaal genaamd R, er werd ons een basis aangereikt om later zelfstandig op verder te kunnen bouwen.

Als laatste deel van de training werkten we aan een case op basis van onze opgedane kennis in R. Deze case hield in dat we voor een bepaalde zaak de inkomsten moesten voorspellen voor het komende jaar, dit aan de hand van historische data. Deze voorspellingen werden in teamverband uitgewerkt, in RStudio en het Microsoft Azure Machine Learning platform. We behaalden een mooi resultaat, wat we presenteerden als officiële afsluiter.

Open Innovation Bar

Op 25 augustus 2016 organiseerde Ordina de Open Innovation Bar. Tijdens deze avond stelden collega’s innovatieve, coole gadgets of programma’s tentoon aan andere collega’s. Er was ook een gelegenheid om een hapje en een drankje te nuttigen. Naast netwerken om nieuwe collega’s te leren kennen kwamen de deelnemers ook veel te weten over wat Ordina mee bezig is.

Gedurende de hele avond kon de Oculus Rift getest worden met een aantal spelletjes. Daarnaast stonden enkele leuke en innovatieve projecten tentoon, zo presenteerde onze creatieve collega Gaetan Leydens zijn Facial Recognition-programma. Dit programma kan de leeftijd en het geslacht schatten aan de hand van meetpunten op het gezicht. Ook probeerde het programma ons gevoel te raden door onze gelaatsuitdrukking te lezen. 

Naast bezienswaardigheden gelinkt aan thema’s binnen de informatica-sector zorgde Ordina voor entertainment. Nabij de ingang werd een photo-booth geplaatst. De verschillende units kregen de mogelijkheid om bij het binnen- of buitengaan een groepsfoto te nemen en de herinnering aan dit event vast te leggen op papier.

Even gek doen bij de photo-booth


Teambuilding

Halverwege de Kickstarter-opleiding was het tijd voor een beetje ontspanning. Zo was er een teambuilding georganiseerd voor de Kickstarters. Dit event werd ingezet met een rustige boottocht op de Dijle, dwars door hartje Mechelen. Met een lekker drankje genoten alle Kickstarters van het mooie weer.

Teambuilding met alle Kickstarters


Na dit moment van rust werd het tijd voor wat meer actie. Tijdens een stadsspel, in het centrum van Mechelen, gingen de verschillende units het gevecht aan voor de felbegeerde eerste plaats.

Wij, het VisionWorks team, begonnen hevig aan de wedstrijd en gingen voor de glorieuze eerste plaats. Op het einde hebben we al strijdend het onderspit moeten delven tegen de andere units, maar wees gerust, bij de volgende activiteit keren we terug en zal niets ons nog verslagen ;-) .

Management meets Kickstarter

Na een aantal uiteenlopende trainingen ontbrak er nog één element om van de opleiding een geslaagd geheel te maken; een ontmoetingsmoment met het management.

Het management team nam een halve dag de tijd om de presentaties van de Kickstarters te beluisteren. Tijdens deze presentaties stelden de Kickstarters zich voor in een 10-tal minuten. Aansluitend hierop werd een kort moment ingelast om feedback te geven op de gegeven presentatie; dit varieerde van bedenkingen over de  inhoud tot de presentatietechnieken.

Deze activiteit was niet alleen voor het management van waarde, voor de deelnemers was dit een laatste kans om hun presentatietechnieken op punt te stellen. Naar analogie met school ging ook het afstuderen van de Kickstarter-academy gepaard met een certificaat en typisch hoofddeksel.

 

VisionWorks Kickstarters ronden het Kickstarter-traject af.

Individuele aanbeveling per Kickstarter / Testimonial

In dit onderdeel schrijft elke Kickstarter zijn persoonlijke bevindingen uit.

Charlie Janssen

Op het einde van mijn opleiding had ik de keuze tussen twee bedrijven, mijn stagebedrijf en Ordina. Waarom heb ik gekozen voor Ordina?

Het eerste punt wat mij aansprak binnen Ordina, was de open sfeer. Je kan zeer gemakkelijk met iedereen een gesprek aangaan. Je kan eenvoudig iemand benaderen voor hulp, extra uitleg, …

Wat ook een zeer groot pluspunt was, was het hele Kickstarter-programma. Je wordt op twee maanden tijd klaargestoomd door verschillende mensen binnen en buiten Ordina. Hierna kan je starten als junior in de IT-wereld. Zo leer je de verschillende tools kennen waarmee Ordina werkt en daarnaast heel veel nieuwe collega’s.

Deze twee punten hebben bij mij de doorslag gegeven om voor Ordina te kiezen. Een bedrijf dat inzet op vooruitgang, samenwerking en sfeer is in mijn ogen ideaal. Ordina was voor mij dus dé juiste keuze.

Nico Franckx

Op basis van m’n ervaringen van op school en stage had ik een lijstje met verwachtingen; onderwerpen waarover ik wilde bijleren. Deze werden allemaal ingelost én daarnaast kwam ik voor mij onbekende programma’s tegen die minstens even interessant bleken. Dat het zou uitdraaien zoals het uiteindelijk deed had ik nooit durven hopen.

Opvallend genoeg moest ik mijn antwoord schuldig blijven wanneer ik op het tussentijdse evaluatiegesprek gevraagd werd naar verbeterpunten. Het Kickstarter-programma is een zeer waardevolle ervaring gebleken, ik zou ze dus eenieder die de rol van Business Intelligence consultant ambieert aanraden.

Abderrahmane Ikrou

Ordina, meermaals Top Employer van het jaar is één van de redenen waarom ik gekozen heb voor Ordina. Daarnaast bood Ordina mij ook de kans om mijn opgenomen kennis van mijn opleiding om te zetten in de praktijk in een open en toffe sfeer.

Mijn eerste werkdag verliep vlot. Ik heb kennis gemaakt met een groot deel van de starters met wie ik samen het volgende avontuur zou beleven.

Daarnaast was het voor mij ook belangrijk dat je als Kickstarter bij Ordina trainingen en begeleiding krijgt voor zowel Business Intelligence als Data Science. Dankzij de trainingen, die ik nu achter de rug heb, ben ik ervan overtuigd dat ik mijn opgedane, relevante kennis kan toepassen bij de klant als junior Business Intelligence Consultant!

Ben Luyten

In de media had ik Ordina zien verschijnen met de prijs van Top Employer van het jaar. Als ik de vergelijking mag maken met andere bedrijven biedt Ordina het totaalpakket. Ze bieden opleidingen aan en je mag zelf kiezen in welke richting je wilt doorgroeien.

Mijn eerste werkdag was heel aangenaam. Ik heb kennisgemaakt met mijn nieuwe collega’s. Ik voelde meteen dat er hier een toffe sfeer in de lucht hangt. Dankzij de opleidingen dat Ordina mij gaf, voel ik mij ook veel beter in mijn schoenen om naar een klant te gaan.

Ordina organiseert ook wekelijkse competence centers na de werkuren voor nieuwe en innovatieve dingen of projecten te introduceren. Werknemers nemen hieraan deel uit interesse, niet uit verplichting. Dit is ook een mooie extra omdat je dan ook kan zien wat andere units binnen Ordina doen.

Adriaan Baeten

Ik heb niet getwijfeld om bij Ordina te beginnen. Ordina sprak mij erg aan omdat ze zwaar inzetten om een open werksfeer te creëren. Je kan steeds naar een collega gaan om eens iets te vragen. Je kan ook steeds rekenen op de nodige uitleg en je wordt ondersteund bij eventuele probleemsituaties. Hiernaast aarzelen de collega’s ook niet om te assisteren met de voorbereiding van de te behalen certificaten.

Met alle opgedane ervaringen in het achterhoofd is het veilig om te stellen dat Ordina een geweldige leerschool is en een bedrijf waarbij ik graag mijn carrière verder zet.

Tot slot

Deze blog is een beschrijving van het volledige traject dat door de Kickstarters van VisionWorks doorlopen werd. Op twee maanden tijd maakten ze elk de evolutie van schoolverlater tot volwaardig consultant.

In eerste instantie werd de algemene kennis aangesterkt, dit door middel van het ruime aanbod aan trainingen. Daarnaast werden de Kickstarters betrokken bij alle processen rond consultancy, letterlijk van “A tot Z”. Hierdoor leren zij het klappen van de zweep op zowel technisch, commercieel als administratief vlak. Deze kennis reeds op zak hebben is een handig extraatje, dit kan gebruikt worden als er in de toekomst tegen een eventueel struikelblok gelopen wordt.

Kortom, de keuze voor Ordina als werkgever is zeer waardevol en niet iets dat iemand zich snel kan beklagen. Slechts enkele uren na het afsluiten van deze blog zal weer iemand opgestart worden op zijn eerste project. Dit is snel, maar dat is exact wat het beste is voor een nieuwe werkkracht. Praktijkervaring opdoen is én blijft immers de beste manier om snel te groeien.