ORDINA BLOGT

People respect... Self respect!

Als externe consultant, hebben we het allemaal wel eens meegemaakt dat je opdraait voor een fout van een ander of gezien wordt als een bedreiging waardoor het op de werkvloer nogal stroef kan verlopen. Na meer dan 10 jaar ervaring in consultancy, heb ik hier en daar wel wat ervaring met, zoals ik het noem, het “throwing under the bus” syndroom.

  • Sandra Herzet
  • 26 oktober 2013

Wat heb ik geleerd uit deze ervaringen?

In het begin van mijn carrière en als vrouw in IT miste ik in sommige situaties de zelfzekerheid en skills om hier mee om te gaan. Wanneer je een gebrek aan zelfvertrouwen en zelfrespect uitstraalt, kan je makkelijk slachtoffer zijn/worden. Je job graag doen wordt dan een enorm zware last en een haast onmogelijke opdracht. Daarnaast kan het niet enkel je humeur aantasten maar op lange termijn ook gevolgen hebben op je gezondheid.

Hoe kan je omgaan met…

pesten

Pesten is een fenomeen dat de laatste jaren meer en meer in de media komt en blijkbaar niet zo ongewoon. Niemand zou dit moeten tolereren!  Pestkoppen proberen anderen te kleineren om zichzelf beter te voelen en hun gevoel van onmacht te verbergen. Misschien voelen ze zich bedreigt door je en hebben ze schrik dat hun job op het spel staat. Er kunnen verschillende redenen zijn maar het belangrijkste is om hier proberen geen aandacht aan te schenken. Laat het niet te ver komen! Niet evident, daarom probeer iemand hierover in vertrouwen te nemen!

hinderende competitie

Wanneer een collega constant met je wil concurreren, kan je mogelijk onnodig energie en tijd te verliezen. Aangezien tijd een schaarste is voor elk onder ons is het van belang om te focussen op je werkdoelen en resultaten. Competitie kan motiverend zijn maar het moet werkbaar blijven zonder hinderend te zijn voor elkaars werkzaamheden.

een mes in je rug

In elke werkomgeving (en in het leven), mensen tonen meer respect voor mensen die hun verantwoordelijkheid opnemen. Neem verantwoordelijkheid voor je beslissingen, je acties en je fouten, wees constructief en oplossingsgericht.

In een omgeving waar de schuld voortdurend op anderen afgeschoven wordt, kan ik enkel meegeven hou je mails bij zodat je indien nodig een trace en een bewijs hebt.

jezelf

Blijf bij jezelf door beslissingen te maken voor jezelf! Dit kan leiden tot een meningsverschil tussen collega’s, maar probeer duidelijk en rustig je beslissing te staven. Laat de emotie los om een respectvolle discussie te voeren om elkaars standpunten te begrijpen. Behandel anderen zoals je zelf wenst behandeld te worden!

Belangrijk is dat je je goed voelt in je omgeving, want ten slotte we brengen heel wat tijd door in onze werkomgeving. Iets doen waar je van houdt en op een plek waar je je goed voelt, maakt die tijd die je er spendeert waardevol. “Kies voor jezelf!”. 


Over de auteur:

Sandra Herzet

Sandra is helemaal thuis in de wereld van IT Service Management. Ze ondersteunt klanten bij ITSM-processen en verbeteringstrajecten. Hoe het leven van een Ordina-consultant er uitziet, vertelt ze in haar blog.